איך ליחצ"ן ספר חדש #5. והפעם: איך מעצבים כריכה שמוֹכרת

עותקים של "לטפס על ההר, או: איך לכתוב" יוצאים היום לחנויות. אני יכולה רק לנחש – בעצם, אני לא יכולה אפילו לנחש – איזה רושם תעשה הכריכה של המדריך על הקונים, המעלעלים. האם האדום החזק ימשוך אותם? האם הפשטות של הכריכה תרתיע? אני לא יודעת. מה שאני כן יודעת הוא שכרגע – וזה מוזר ומעניין בעיני – אני מרגישה כאילו הכריכה היא כבר חלק בלתי נפרד מהיצירה, אף שלא אני בחרתי בה. אני מוצאת את עצמי מזדהה איתה, מצדיקה אותה.

הנה היא, הכריכה שעיצב ליאור גל לאחוזת בית, בהזמנתה של שרי גוטמן, המו"ל והעורכת הראשית.

עטיפה ג ארנה קזין (3)

 

 

 

 

 

 

 

שני דימויים מהדהדים בשבילי בכריכה הזאת. האחד הוא כרזה, שהפיקה הממשלה הבריטית ב-1939 בניסיון להעלות את המורל הלאומי של הבריטים ערב המלחמה. "הישארו רגועים, המשיכו בענייניכם". איכשהו הדפיסו יותר מ-2 מיליון עותקים של הכרזה הזאת, אבל לא הפיצו אותם. הבליץ נחת על בריטניה בכלל ועל לונדון בפרט, ובתוכה על אמי, שנולדה לתוך ההפגזות, וגדלה לאורן [כפי שתיארתי בחיבור הביוגרפי "אמא, בליץ! או לונדון, מלנכוליה ועסקים כרגיל"] שראה אור בגיליון הראשון של גרנטה בעברית. לונדון כמעט נחרבה. אבל הלונדונים – בין שהכירו את הכרזה ובין שלא – עשו כל מאמץ להיראות נונשלנטים, כביכול העסקים כרגיל.

Keep-calm-and-carry-on-scan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שנים רבות אחר כך, חזרה הכריכה להדהד – עם כל ההתגייסות הלאומית שלה – כאשר התחילו לעשות בה שימושים מסחריים שונים, למותגים שונים, בתחילת שנות 2000. עכשיו לא ברור מי צריך להיות רגוע, ומה הם העסקים האלה, שכדאי שיימשכו כרגיל. כך או כך, בכל הקשור לכתיבה זו עצה לא רעה: הירגעו. המשיכו לכתוב.

הדימוי השני שמהדהד בשבילי, אגב הכריכה שנבחרה לספרי, הוא הכריכה לספר שראה אור בדנמרק ב-1969: הספר האדום הקטן של התלמידים, מאת שני מחנכים דנים צעירים. כולו קריאה רדיקלית לילדים להיות ביקורתיים כלפי הסמכות החינוכית, וקריאה רדיקלית למחנכים לחשוב על התפקיד שלהם לעומק. לעקור מהשורש את הרגליהם המקולקלים. יש בספר האדום הקטן עצות מהסוג הזה: "אם מבוגרים אומרים לכם שאוננות מזיקה, דעו שהם משקרים. אם מבוגרים אומרים לכם שאסור לאונן יותר מדי, הם משקרים שוב. כי אי אפשר לאונן יותר מדי. שאלו אותם באיזו תדירות בדיוק כדאי לאונן. רוב הסיכויים שהם יאלמו דום".

הספר_האדום_הקטן_של_התלמידים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אני חושבת שיש במדריך שלי היבטים שמרנים – ניסיון להעמיד סטנדרטים קשיחים לכתיבה באיכות גבוהה – אבל יש בו גם גישה רדיקלית במהותה, שעיקרה הזמנה: כתבו את הסיפור שלכם. לא את הסיפור של אף אחד אחר. לא את הסיפור שמצפים מכם לספר. כתבו את הסיפור שלכם. אני שמחה לחשוב שהרדיקליות הזאת תשתקף בכריכה.

שאלתי את ידידי, המעצב והמבקר ורב הפעלים יובל סער, אם יש איזה ידע מצטבר בקרב אנשי המקצוע ביחס לשאלה: איך מעצבים כריכה שמוכרת.

"אף אחד לא יודע", הוא אומר, "אם היתה נוסחה מנצחת כולם היו משתמשים בה ואז גם היא לא היתה מנצחת עוד".

האם עטיפה טובה, אפקטיבית, היא כזאת שבולטת במיוחד יחסית לעטיפות אחרות או כזאת שהולמת במיוחד את הספר שמבקשים לשווק?

"עטיפה טובה לא מספרת בהכרח מה יש בספר. היא צריכה לתת תחושה של הסוג הספרותי – עיון או פרוזה, מתח או קומדיה, וכיוצא באלה, אבל לא את התוכן ממש. האתגר הוא לעצב כריכה טובה, שלא בהכרח קשורה לתוכן, אבל גם אינה מרמה את הקורא. לא נותנת תחושה שהספר הוא אחר ממה שהוא".

ומה באשר לכוחה של הבולטות?

"חשוב לעצב כריכה שיוצאת דופן יחסית למה שקורה סביבה על המדף  (כל עוד יש מדפים). זה שונה כמובן ממדינה למדינה. בישראל יש נטייה של מעצבים רבים לבלוט בדרך הצעקה. אותיות גדולות. צבעים חזקים. אני אוהב מינימליזם ונראה לי שבמקרים רבים מינימליזם אצלנו הוא יתרון שיווקי. כמו במקרה של הכריכות של הוצאת זיקית. או הסדרה הלבנה של בבל. אולי אצלנו, מי שיצעק פחות, יש לו דווקא סיכוי לבלוט".

כן, אני יכולה להזדהות עם הרעיון הזה. גם אני אוהבת מינימליזם. גם אני חושבת ששקט עשוי לבלוט בתוך כל הרעש. קצת מתחשק לי, רק היום, לרגע, דווקא לצעוק, כמו רוכלת בשוק: ספר טוב! ספר טוב! רק היום! רק היום!

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבה

מודעות פרסומת

ornacoussin View All →

Writer, Writers' mentor

3 תגובות כתיבת תגובה

  1. לפני fמה זמן נפגשנו עם איזה משרד פרסום והם נתנו לנו במתנה מחברת קטנה ועבה עם כריכה בצבע אדום. אמרתי להם שהיא מזכירה לי את הספר האדום הקטן של התלמידים. היה להם פרצוף של סימן שאלה והייתי צריך להראות להם בוויקיפדיה. #זקן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: